Wednesday 8 January 2014

TOF 2013 2.1



Bismillah. 

Salam alaik, 

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah yang masih meminjamkan hati dan rasa dalam diri. Sekurangnya saya tahu saya masih normal. Dari semalam duk sedih tanpa sebab yang kukuh, pagi ini Allah izinkan sahabat saya, Atiqah untuk menceriakan balik mood saya. Thanks sweetheart, you made my day. Finally, boleh sambung balik perkongsian TOF2013. :)

_________________________________________________________________________________


The sunnah the better. Dah belajar aplikasikan sunnah nabi dalam hari-hari kita? dah buat? Alhamdulillah. Belum buat? InsyaAllah, ada masa lagi. Malas nak buat? Anda rugi. 

Subhanallah, semua orang tahu Nabi sudah wafat, tapi nama baginda masih harum dan disebut sebut setiap hari, sebab apa? Sebab orang sayang. Logic kan, kalau kita dah sayang kat seseorang tu, kita akan sebut sebut dia selalu. Baginda nabi walaupun hakikatnya dah lama tinggalkan kita, tetapi baginda wariskan dua perkara, yang kita percaya, selagi kita ikut dan amalkan, tak akan sesat, itulah Quran dan sunnah. 

Ok, kenapa sebenarnya kita perlu ikut sunnah baginda?  Tak boleh ke kita nak ikut cara hidup UAI ke, ustaz Syed Norisham ke, Dude Harlino ke? eh, Cuba bagitahu dan bentangkan akhlak siapa yang lagi mulia dari akhlak nabi SAW. Takde kan? Akhlak nabi akhlak alQuran, sebab tu akhlak nabi akhlak yang terbaik. Tak perlu nak jadikan orang lain sebagai idola, sedang kita ada nabi yang cukup sifatnya, indah akhlaknya. Senang kata, nabi tu “the living Quran”. Kita macam mana? Tepuk dada, semak bacaan dan tadabbur  Quran kita ya. oh ya, belajarlah Quran, kita tak rugi. Mengajarlah al-Quran, insyaAllah sahamnya kat akhirat nanti. Amalkan al-Quran, subhanallah, hidup kita insyaAllah dalam rahmat Ilahi. 

Berbalik pada nabi, baginda sabar kan? Walaupun dimaki, diancam bunuh, dibaling najis, dipulaukan oleh kaum Quraisy, baginda still go on dengan dakwah baginda. Kita, belum jadi naqib naqibah lagi, orang perlekeh sikit, terus down. Nabi penyantun kan? Baginda still bagi, suapkan, haluskan makanan untuk seorang yahudi yang buta yang selalu duk kutuk baginda. Nabi pandai bergurau kan? Pernah seorang wanita tua bertanya, bolehkan aku masuk syurga? Nabi jawab, tak. Sampai wanita tua tu sedih. Lepas tu nabi jawab balik, tak akan ada wanita tua di dalam syurga. Ye lah, semua orang akan jadi muda kan di syurga sana. 

Nabi kan, kalau diberi hadiah, baginda akan buat empat benda. Firstly, baginda akan balas hadiah tu dengan hadiah yang lagi baik. Kedua, baginda akan ucap terima kasih. Ketiga, baginda akan bercakap tentang si pemberi hadiah kepada semua orang. Keempat, baginda akan datang kepada keluarga si pemberi hadiah dan berbuat baik kepada mereka. Subhanallah. Nampak senang kan?, tapi payah. Simple tapi sweet. Boleh lah amalkan sebagaimana yang baginda buat, paling kurang berterima kasih kepada si pemberi. Kalau terima kasih pun tak reti nak bagi, tak tahu lah apa nak jadi. Bawak-bawaklah sedar diri.;)

Semua benda, cakap senang kan? Nak amalkan susah. cuba buat dulu, tak salah kan? Kalau benda yang kita buat tu baik, insyaAllah, manis akan terasa akhirnya. Syurga tu manis kan? Nikmat tertinggi. Tapi nak masuk syurga tu payah kan? Ada tapisan tapisannya, ada halangan halangannya. 

Satu quote yang femes :

Mujahadah itu pahit sebab syurga itu manis.


 

No comments:

Post a Comment