Monday 30 December 2013

TOF 2013 1.0



Salam alaik

[Bismillah, dengan izin Allah, post ini dan yang seterusnya didedikasikan kepada sahabat sahabat yang tidak berpeluang untuk ke TOF 2013. Demi Allah, rasa nak tarik je korang semua sama sama ke TOF hari tu. ]

Berjuta kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT  yang masih memberi peluang untuk kita menghiup udara di muka buminya ini, Alhamdulillah.

Alhamdulillah, selesai mengikuti program Twins of Faith 2013 di bawah anjuran Mercy Mission di PICC, Putrajaya. Siapa sangka, Allah mengatur begitu. Subhanallah, ilmu yang diperoleh, sangat besar nilainya. Terima kasih ditujukan pertamanya kepada kakak kakak yang sudi mengajak, kak Nor, kak C, kak Intan, kak Mijah dan kak Zi. Moga Allah merahmati kalian.

Program yang berlangsung selama dua hari yang mendapat sambutan ramai, Masya Allah, ramai. Rupanya ramai yang menagih ilmu Allah sedangkan tiket yang dijual agak mahal, rm150 per tiket. Kebanyakan yang datang adalah daripada kalangan pelajar, muda mudi, tetapi tidak ketinggalan golongan yng sudah bekerja mahupun yang sudah berumah tangga. Hebat, keinginan kepada ilmu mereka sangat tinggi walaupun mengalami kekangan masa akibat sibuk bekerja mahupun belajar. Allah takdirkan saya sempat berkenalan dengan seorang sister, kak Ema, seorang Doktor di PPUM. Nama lah doctor kan, mestilah sibuk. Namun, ia tidak menjadi sebab untuk dia tidak menghadirkan diri ke program sehebat ini.

Bertemakan “the Sunnah the better”, TOF kali ini menekankan kepentingan sunnah Nabi Muhammad SAW. Subhanallah, volunteers kat sana tersangat lovely, mereka senyum, mereka bagi salam. Dua perkara itu sunnah bukan? Macam tu lah penerapan sekali gus mengajar kami semua untuk mengamalkan sunnah nabi tercinta. Pengalaman, naik escalator pun kena beratur. Mulanya akak dah que up, tapi disebabkan kami yang lain lambat sampai, terpaksalah ke belakang balik.

The sunnah the better. Bukan the sooner the better. Begitulah kata syeikh yang membuka conference tersebut [maaf, lupa syeikh mana yang buka, :)] Tema “the sunnah the better” tu nak cakapnya kalau kita tahu itu sunnah, just do it, follow the sunnah. Smile, it’s easy right? But not everyone did it, including me.
Salam, Assalamualaikum, it’s a du’a right? But not everyone spread it. Soalan spontan presenter tanya, 'hand up for those who are still single'. Hampir ¾ angkat tangan. Syeikh tu gelak, dan nak tahu apa dia kata? ‘Shame on you who are still single. Get married man, get a life.’ Haha. so, sape sape single lagi, jom ah kahwin. :) ok gurau. 

Kenapa Nabi diutuskan? Semua tahu kan sebagai pemberi peringatan kepada kita, ummatya. Tapi tanpa kita sedar, sunnah2 nabi ini sebenarnya mengingatkan kita tentang apa yang kita ada dan tentang apa yang kita “take for granted”. Selak balik sirah sirah nabi, macam mana nabi bergaul dengan orang ramai, macam mana nabi balas apa yang orang orang kafir buat pada baginda. Kalau dilihat kembali, semua apa yang nabi buat tu nak mengajar kita satu ekspresi cinta, walaupun kepada binatang. Jadi berkasih sayang lah dengan manusia, bercakap dengan lembut dalam masa yang sama mendidik. Jangan pernah ada niat untuk menyakitkan hati manusia, sebab tanpa kita sedar hati kita akan busuk. Pernah dengar tak, kita jaga je hati orang lain, hati kita Allah akan jaga. Nak apa lagi kalau Allah sendiri yang dah jaga hati kita? apa yang paling mustahak kepada seorang Muslim itu ialah keyakinan dia kepada Allah. Jadi, yakin lah untuk setiap kebaikan yang kita lakukan, ada ganjaran yang lebih manis dan utama daripada Dia, pemilik segalanya.

insyaAllah, sampai sini dulu. Memandangkan banyak topic yang dibicarakan dalam conference tersebut, post akan jadi panjang. Panjang panjang orang tak baca. Jadi, kita stop dulu ok?

Sehingga bertinta lagi :)

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment